Dotaz na položku
Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments s.r.o.
Díky souhlasu s využitím technologie cookies nám dovolíte ukázat Virtuální prohlídku i přímý přenos z našich aukcí přímo na našich stránkách.
Vyhráváte, Váš limit na vyžádání. Limit lze zvýšit.>
Olej na plátně, 47 x 66 cm, rámováno, datace - 1942, signováno vpravo dole Kuba, zezadu opatřeno výstavním razítkem.
Vystaveno a publikováno:
Světlo v obraze, Český impresionismus, Jízdárna Pražského hradu, S.V.U. Mánes, Správa Pražského hradu, 6. říjen 2017 - 7. leden 2018, str. 431.
Publikováno:
Kolektiv autorů, Ludvík Kuba malíř, Praha 1946, soupis č. 58.
Vystaveno:
…a malovali Vysočinu, Goltzova tvrz, 4. 6. – 30. 6. 2005, č. kat. 69.
Malíř Ludvík Kuba pochází z velké rodiny třinácti sourozenců, jež bylo bylo nelehkým pro jeho dětství. Přesto ho jeho rodiče, otec zámečník, matka z hrnčířské rodiny, nechali rozvíjet v jeho uměleckém nadání. Po ukončení měšťanské školy začal navštěvovat školu varhanickou v Praze, kterou navštěvoval dva roky. Zde autor nasál nejen další umělecké podněty a rozšířil si své horizonty, ale ocitl se v centru uměleckého dění tehdejších českých zemí. Po absolvování Pražského pobytu odešel Kuba na učitelský stav do Kutné Hory, která v něm opět zanechala specifické dojmy, které autor začal přetavovat do kreseb. V učitelské profesi pobyl Kuba pouhé dva roky a poté co mu byla vydána první literární sbírka jí zanechal a začal se naplno věnovat literární a umělecké činnosti. Osmdesátá léta strávil Kuba na cestách po slovanských, balkánských zemích a vstřebával další podněty pro svou tvorbu. Od roku 1888 si Ludvík Kuba započal dodělávat své malířské vzdělání. Nejprve svá umělecká studia prohloubil u Karla Liebschera a poté na jeho radu nastoupil na akademii k Maxi Pirnerovi, kde svá studia zakončil roku 1893. Poté se autor ihned odebral na studia do Paříže a na doporučení Vojtěcha Hynaise začal docházet na soukromou Julianovu akademii. V Paříži se neseznámil jen s tehdejším uměleckým bujením ale i se svou budoucí ženou Olgou Joujovou. Po svatbě se pár vydal opět na východ, kde si umělec předsevzal zaznamenat život Slovanů. Kuba ale nebyl spokojen se svou malířskou technikou, a tak se rozhodl prohloubit své znalosti a opět se zapsal ke studiu, tentokrát v Mnichově, ve škole Antona Ažby. Brzy na to začal Ludvík Kuba se svou výstavní činností, a to v Berlíně či v samotném Mnichově. V roce 1904 to byly další výstavy, tentokrát v Praze, v rodných Poděbradech a Českých Budějovicích. Ke konci roku 1904 se Kuba přestěhoval do Vídně, kde se záhy aklimatizoval v tamní umělecké společnosti a stal se její nedílnou součástí. Zprvu pouze přidružená malířská činnost při jeho etnografických cestách plně naplnila podobu uměleckého díla. Ve Vídni se dostalo malíři velkého uznání. Stal se uznávaným folkloristou a jeho základnou pro tvorbu se mu stal spolek Hagenbund. Svůj dlouholetý pobyt v cizině zakončil, jak tomu bývá pro umělce typické, cestou po Itálii. Navštívil Benátky, Florencii, Říma a Neapol. Po roce 1911 se natrvalo usídlil v Praze. Malířský výraz autora byl velice poznamenán školou Maxe Pirnera. Spíš než malbě olejem ale myslel na techniku akvarelem, která byla praktičtější pro jeho cestovatelskou povahu, z níž vyplývá i hlavní námět, a to folklor. Je zajímavé, že Pařížský pobyt sic prohloubil malířovy schopnosti, jeho umělecký vývoj ale takřka nepoznamenalo. Ačkoli lze malířovu tvorbu zasadit na pole impresionismu, jeho tvorba není snadno uchopitelná a s impresionismem jsou shodné jen některé kroky. Později se autor kloní k postimpresionismu.
Autor viz T 1/577, 2/771, TD 109, 223, V 3/129, TB 22/31, B 6/325, NEČVU 1/415.
Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments s.r.o.